pl eng Strona/Portfolio Pawła Adamowicza
Główna O mnie Kontakt

Portfolio

2D 3D Animacje

Inne

MIDI Driver Tutoriale

MIDI Driver

MIDI Driver – skrypt Blendera wspomagający tworzenie animacji zsynchronizowanej z muzyką.


Zobacz


Blender z uruchomionym MIDI Driver Przykładowa „sesja” w Blenderze z wykorzystaniem skryptu MIDI Driver

Playlista YouTube ze wszystkimi oryginalnymi animacjami testowymi (niektóre mozna zobaczyć także w dziale animacje).

Pytania i odpowiedzi


Czym jest MIDI Driver?

MIDI Driver jest rozszerzeniem środowiska Blender o możliwość tworzenia złożonych animacji zsynchronizowanych z muzyką.


A co to są animacje zsynchronizowane z muzyką?

Animacje synchronizowane z muzyką składają się z akcji które są przypisane do nut o określonych właściwościach, i których chronologia ściśle odpowiada kolejności tych nut w ścieżce dźwiękowej. Mówiąc prościej, animacja taka może przedstawiać grę na instrumencie. Chyba najbardziej znanym przykładem animacji sterowanej muzyką jest Animusic.


Jak to działa?

Ręczne wykonanie animacji sterowanej muzyką jest praktycznie niewykonalne. Konieczność precyzyjnego kluczowania animacji i wielokrotnego odsłuchiwania przy tym ścieżki dźwiękowej odstręczyła by nawet najbardziej cierpliwego animatora. Proces ten można jednak zautomatyzować, wykorzystując do tego muzykę zapisaną jako sekwencję zdarzeń (np. MIDI). Do każdego zdarzenia można przypisać odpowiadającą mu elementarną animację (np. postać wciska klawisz przy rozpoczęciu nuty C#1). Synchronizacja polega na odtworzeniu tej elementarnej animacji za każdym razem, gdy w sekwencji pojawi się przypisane jej zdarzenie. Zamiast odtwarzać, ciąg animacji i czasów odtworzenia można zapisać w formie akceptowanej przez dane środowisko animacji.


Co potrafi MIDI Driver?

MIDI Driver umożliwia załadowanie i wybór nut z dowolnej sekwencji MIDI. Przy wyborze nut możliwe jest ustalenie z jakiego przedziału czasowego mają pochodzić nuty, jaka ma być ich wysokość, kanał, instrument. Kryteria wyboru można stosować mieszać. Możliwy jest także wybór ręczny za pomocą prostej wizualizacji sekwencji.
Wybrane nuty można powiązać z dowolnym blokiem animacji dla obiektu, kamery, materiału, tekstury, świata (IPO) albo szkieletu (Action). Synchronizacja radzi sobie z nutami, które się nakładają. Możliwa jest też automatyczna korekcja zbyt długich pauz.
Dodatkowo użytkownik może uzależnić animację od głośności nut (velocity), czasu trwania, zautomatyzować wstawianie pauz.
Więcej o działaniu skryptu możesz przeczytać w instrukcji.


To czego MIDI Driver nie potrafi?

MIDI Driver nie przygotuje za ciebie profilu animacji elementarnej jak zresztą i reszty sceny. To ty decydujesz jak animowana postać ma walnąć w bęben, MIDI Driver ustali natomiast kiedy.
MIDI Driver nie jest też przeznaczony do łączenia wyrenderowanej animacji z muzyką MIDI. Do tego celu możesz wykorzystać sekwencer Blendera albo inny program do montażu video. Pamiętaj, że do tego celu możesz użyć tylko „typowego” pliku dźwiękowego jak *.wav lub *.mp3. Więcej o konwersji MIDI do *.wav możesz przeczytać tutaj.


Dlaczego MIDI?

MIDI Driver wykorzystuje w swoim działaniu, jak sama nazwa wskazuje, pliki dźwiękowe typu MIDI. Za ich wykorzystaniem przemawia fakt, że same w sobie stanowią ”cyfrowy” zapis nutowy. Odpada więc konieczność skomplikowanej i niedokładnej analizy sygnału, aby ustalić kiedy i jaki dźwięk się pojawia. Poza tym „midy” są łatwo dostępne – wielu twórców udostępnia je za darmo. Nie ma problemu ze znalezieniem popularniejszych utworów w tym formacie.

Powiązane zasoby


Instrukcja do skryptu (tylko po angielsku)
Blender 2.49b
Audacity (przydatny do konwersji MIDI do *.wav)
Stary i obecny wątek dotyczący skryptu na BlenderArtists.com

W sekcji tutoriale znajdują się także przykładowe pliki blend.